Is pijn fijn en is egoïsme slecht?

De masochisten onder ons zullen het jubelend belijden. Jazeker, pijn is fijn. De iets behoudener zullen de wenkbrauwen optrekken en de vraag met verbazing bekijken. ‘Nou nee, lijkt me niet nee”.

En toch zit er wel een kern van waarheid in. Ons lichaam, of onze geest, zit niet te wachten op pijn maar het ís er wel.

Je zou pijn kunnen zien als een soort medium. Net als de krant, internet, televisie verstrekt het informatie. Over jou in dit geval. Zet het je misschien aan tot nadenken. Óm je zelf en áán jezelf. Eens goed egoïstisch zijn is niets mis mee. In deze maatschappij wordt egoïsme vaak weggezet als iets negatiefs. ‘Oh die, nee, die zal wel weer niet meedoen, denkt eerst aan zichzelf en dan pas aan de ander’. Kan iemand me vertellen wat daar mis mee is? Serieuze vraag hoor. Waarom moet je eerst aan een ander denken? Hangt een beetje van de situatie af natuurlijk. We begrijpen elkaar wel denk ik.

Er zijn verschillende soorten pijn. Pijn in je arm omdat je je gestoten hebt. Maar ook hartezeer of hoofdpijn door zorgen. Hoe dan ook is het een signaal. Een bekend gegeven. Wordt veel aandacht aan besteed de laatste tijd. Net als burnout- stress- angst- eetstoornissen en ga maar door. Allemaal kwalen die pijn doen oproepen. Want pijn is een resultaat van iets. Jouw lijf en geest zien het als een oplossing voor z’n probleem. Dé manier om aandacht te trekken.

Zoek uit wat er aan de hand is. Wáár komt het vandaan, wáárom is het er en wát kan IK er aan doen. Niet om je heen wijzen en de werkgever de schuld geven, de economie, jouw partner, of wie dan ook. Je bent namelijk zélf verantwoordelijk voor jouw pijn en jouw probleem. Dit geldt natuurlijk niet voor ernstige nare verdrietige ziektes. Dat zou te gemakkelijk zijn.

Maar zou het zo kunnen zijn dat de pijn van deze tijd wordt veroorzaakt door te weinig denken om onszelf? Dat we niet egoïstisch genoeg zijn? Waarom zou je zelf op de tweede plaats komen? Wat zou daar de reden voor moeten zijn? Denk eens goed na. Als je altijd het tweede plan bent, word je nooit iemand. Dan loopt iedereen over je heen. Waarom moet die werkgever je altijd kunnen bereiken, waarom ben jij altijd diegene die wordt gebeld om een vervelend klusje op te knappen? Omdat je niet egoïstisch genoeg bent. Het feit dat ze jou vragen is omdat iemand anders al ‘nee’ gezegd heeft. En dan komt pijn om de hoek kijken. Hoofpijn, buikpijn en moe.

Kom een voor jezelf op. Makkelijker gezegd dan gedaan. Maar begin met iets kleins. Zeg eens een keer ‘Nee’ als je wordt gebeld voor iets waar je geen zin in hebt. Zég het een keer, en als ze vragen waarom niet zeg je dat je geen zin hebt. Probeer het een keer. Ik heb gemerkt dat het enorm oplucht. Een stukje egoïsme bespaart je veel pijn, stress en vermoeidheid 🙂