Uitleg Shiatsu

Uitleg Shiatsu Ooit waren woorden als fysiotherapie en chiropractor enge woorden. Wát je ook had, je ging in elk geval niet. Ook al zou je nooit meer van je pijn afkomen

En dan is er nu Shiatsu.
Op alle sites over Shiatsu is informatie te vinden over deze therapie. In het kort komt het er op neer dat het een techniek is (duimdrukmassage) die ontwikkeld is in China, door monniken naar Japan is gebracht en daar nu aan de universiteit wordt gedoceerd. Officieel erkend door het Japanse Ministerie van Volksgezondheid. In deze streken wordt Shiatsu gebruikt als fysiotherapie bij ons. Het is een therapie die een diepe ontspanning teweeg brengt, en gericht is op pijnverlichting.

Shiatsu waar en wat.
De therapie is in sommige streken nog steeds erg onbekend. In verschillende delen van het land vindt er een intensieve samenwerking plaats tussen fysiotherapeut en shiatsutherapeut. In veel delen ook nog niet. Is er zelfs nog nooit van gehoord. Het is een holistische therapie, wat inhoudt dat er naar verschillende dingen wordt gekeken. Dus b.v : wat is er aan de hand, waaróm heeft iemand hoofdpijn en waar komt het vandaan.

De behandeling ( drukpuntmassage) wordt net als bij fysiotherapie op een tafel uitgevoerd, gewoon over de kleding heen. En als dat niet mogelijk is, dan net als bij fysiotherapie even ontbloten indien nodig.
Shiatsu werkt op onze energie. U kent het vast wel: Ik ben doodop, heb totaal geen energie. Die energie wordt door de behandeling weer opgepept. Het geeft je nieuwe energie. Je gaat weer meer ondernemen, voelt je beter en hebt daardoor minder klachten.

Wat doet Shiatsu NIET?

• Het verricht geen wonderen.

Wat doet Shiatsu WEL?

• Het geeft je nieuwe energie
  • Werkt spierontspannend
  • Brengt je lichaam en je geest in balans
  • Pijnverminderen.
  • Het laat je lichaam zelf weer eens aan het werk gaan, klachten die het zelf kan oplossen ook laten doen.

Met welke klachten kan ik o.a terecht?

• Hoofdpijn ( mijn ervaring leert dat Shiatsu m.n tegen hoofdpijn goed kan werken)
  • Nek- rug- en schouderklachten
  • Maag- en darmklachten
  • RSI- klachten
  • Menstruatie klachten
  • Rusteloze benen
  • Een algeheel gevoel van vermoeidheid en gewoon niet lekker voelen.